Hur reklam och design har ändrats inom fotboll

Grafisk design är en stor del av all sport; den tillför allt från loggor till tröjor som alla fans kan bära för att visa sin lojalitet för laget. Lagets design gör att man genast känner igen sitt lag på dess färger och på något annat distinkt som gör att laget står ut från mängden. Det skapar personlighet åt lagen som ger det något att hålla fast vid även när spelare byts ut. Man älskar ju sitt lag mest även om man också gillar vissa spelare mer än andra.

Klädseln

Det främsta som ändrats något otroligt sen fotboll först blev populärt som sport är väl förmodligen spelarnas klädsel. Det är inget konstigt med det så klart eftersom klädsel överlag har ändrats, det är inte bara i sportens värld som modet har ändrats. Det är dock intressant att se hur finklädda grabbarna såg ut på 20- och 30-talet (och då var det ju också bara grabbar som spelade än så länge).

80-talet är också en period som man nästan bara gapar åt när man ser gamla matcher eftersom spelarnas shorts ser otroligt små ut med dagens mått. Det är så klart alltid så att man ser det man är van vid som det normala men jag föredrar ändå det lite mer påklädda utseendet.

Jag vet inte heller exakt när det var som spelarna började ha reklam på sina kläder – eller för den delen när reklam började dyka upp i arenan men det är också något som är märkvärdigt från en design-perspektiv. Det förändrar hur man ser på arenan i min mening och det sätter dessutom en tidsstämpel eftersom reklamen reflekterar dagens mode.

Loggor och typsnitt

När man tänker på sitt favoritlags logga tänker man ofta att det inte förändrats alls men så är inte riktigt fallet. Visserligen undviker de flesta äldre klubbar att göra större förändringar men loggor uppdateras ofta. Att kolla upp hur olika loggor har uppdaterats med en enkel sökning på nätet är otroligt intressant eftersom det är ett perfekt exempel på hur man moderniserar utan att tappa originalets charm. Det är något alla som är intresserade av grafisk design bör kolla upp även om man inte är intresserad av sport. Det finns massor man kan lära sig om grafisk design genom att följa trender inom reklam och design för sporter och lag. Det är ofta en perfekt balans mellan det som tilltalar många men som ändå står för något helt unikt. Inte i alla fall så klart men när det gäller de snyggare loggorna.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *